Høstjevndøgn har vi midt i hanens måned i den kinesiske kalenderen, dette er definert som midt på høsten. Datoen i vår gregorianske kalender varierer litt fra år til år, men i år er det den 23.9.

Vinterhalvåret er Yin-tid

Vinterhalvåret er preget av Yin, mens sommerhalvåret er preget av Yang. Kvaliteter som kulde, mørke og hvile er Yin mens varme, lys og aktivitet er Yang. Innen kinesisk filosofi er man opptatt av å se på at dette utgjør en balanse og at de ulike fasene er gjensidig avhengig av hverandre. Du vet: uten mørke – intet lys.

Yin øker

Høstjevndøgn er et av årets store vendepunkter. Nå er dag og natt like lange, og heretter blir dagene kortere enn nettene. Det blir mørkere og kaldere. Det blir stadig mer Yin for hver dag frem mot vintersolverv. Siden Yin både dominerer og øker så anses dette kvartalet som tiden med aller sterkest Yin.

Mørke – venn eller fiende?

Noen elsker høsten og vinteren – noen gjør det ikke. Hvis du er en av dem som synes den mørke tida er litt tung – så kan det kanskje hjelpe å deg å se nærmere på hvilket forhold du har til mørket. Vi skal ikke lengre tilbake enn et par generasjoner før verden var uten elektrisitet. «Lysforurensing» har blitt et fenomen i vår tid. Biologer har blir oppmerksomme på at mange arter trenger totalt mørke i perioder for å kunne overleve og formere seg. Kanskje er mørket bra for noe for oss også? Enten du er mørkredd – eller synes mørket er et trygt og godt kan dette være et spennende tema å drodle rundt …for eksempel i dagboka. Kanskje dukker det opp ny selvinnsikt?

Forbered deg på en god vinter

Jeg håper at forståelsen av samspillet mellom Yin og Yang gjøre mørket til en litt bedre venn. Og at det kan bli mulig å nyte de Yin kvalitetene i hvilen og roen som høsten og vinteren byr på. Ett er sikkert: vi skal inn i den fasen nå – og få erfare mørket. Synes du dette er tungt kan det være lurt å forberede seg.

Inntak av D-vitamin, daglig dose dagslys og levende lys om kvelden kan hjelpe. Jeg har også tro på det å virkelig nyte høstkveldens inneliv med teppe og te i sofaen og huske på at dette er en fase som går over. Tenderer du mot vinterdepresjon er tiden inne for forebygging. Akupunktur er et godt og trygt alternativ ved lette psykiske plager som angst og depresjon. Dette viser også forskning. Les om akupunktur og vinterdepresjon