7 tips som holder deg varm i vinter

Når kulda setter inn blir man plutselig bevisst det grunnleggende behovet man har for å holde seg varm. Om vinteren kan vi legge litt om på kosthold og andre vaner. Slik at vi kan vi tilpasse oss rytmene i  naturen og leve i tråd med dem. Dette er detaljert beskrevet av de gamle kinesere i klassiske tekster om kinesisk medisin.

Når du holder deg god og varm forebygger du sykdom. Ikke bare på kort sikt, for å unngå forfrysning og forkjølelse, men også for å unngå kroniske plager. Kroppsvarmen støtter opp under og er nødvendig for ulike kroppsfunksjoner som vi trenger for å holde oss sunne og friske. I akupunkturens forståelse av sykdom ser vi det slik at ulike plager kan komme av at kulda setter seg i kroppen. Det kan være tilfelle ved ulike tilstander f.eks. urinveisinfeksjon, astma eller leddsmerter. Man er derfor opptatt av å forebygge slik “invasjon av kulde”. 

 

7 varmende tips :

 

  • Påkledning: særlig viktig å holde seg varm fra navlen og ned da dette området styres av nyre – energien som det er spesielt viktig å ta godt vare på om vinteren. Pass særlig på å holde korsrygg og knær varme. Det er deilig med ullsokker og stillongs! Hender, hals og nakke er også utsatt når man er ute i kald vind – så bruk skjerf, lue og votter! Får du lett urinveisinfeksjon så unngå å sitte direkte på kaldt underlag.
  • Pust gjennom nesa når du er ute. I nesehulen varmes den kalde lufta opp slik at du ikke får kald luft inn i kroppen. Nesa er til å puste i, og munnen er til å spise og til å prate med.
  • Spis varm mat. Frukt kan legges på benken slik at du spiser den romtemperert heller enn kjøleskapskald. Grøt (f.eks. havregrøt og/eller grøt av qinoa eller bokhvete) kan gi en god og varm start på dagen. Krydre gjerne med ekte Ceylon kanel og/eller annet varmende krydder. Pepper, nellik, ingefær, kardemomme og chilli er eksempler på varmende krydder som man gjerne kan brukes litt ekstra av i maten om vinteren. Bruker du lite salt i maten kan du evt bruke litt mer av dette vinteren. Saltsmak tilhører vann-elementet og vintersesongen. Kjøtt av lam og sau anses som en matvare med mye varme, så fårikål eller andre gryteretter med lam er ypperlig ! Om høsten og vinteren trenger man generelt tyngre og mektigere mat enn om sommeren.
  • Unngå kald drikke med isbiter. Drikk heller en kopp te eller varm melk.
  • Kalddusj. Blir du lett forkjølet kan det å dusje i vekselvis kaldt og varmt vann være en måte å bygge opp forsvaret og toleransen for kulde.
  • Varmeflaske eller å fylle en tom 11/2 liters flaske med varmtvann og legge under dyna eller teppe kan være deilig for kalde føtter. Fotbad kan også være godt og du kan gjerne tilsette varmende ingefær-te i vannet.
  • Moxa-behandling på akupunktur-punkter går ut på å tilføre kroppen varme gjennom akupunkturpunktene. Hvis kulda har satt seg i kroppen kan det være ordentlig deilig å kjenne at varmen sprer seg igjen. Dette er behandling du også kan utøve på deg selv hjemme.

Ha en god og varm vinter!

 

Still meg gjerne spørsmål

Har du spørsmål om kinesisk medisin – lurer du på om jeg har erfaring med å behandle en spesifikk tilstand,  om hvordan jeg jobber generelt eller noe annet? Jeg elsker å svare på spørsmål! 🙂 Send e-post til post@vibekeklev.no , send sms eller ring 913 88 595. Ellers finner du akupunktur_med_mer på instagram og  Akupunktør Vibeke Klev på Facebook.

 

Finn en ledig time som passer for deg!

Jeg har timer på dagtid alle ukedager unntatt onsdag. På tirsdag og torsdag har jeg ettermiddagstimer. Ta en titt i min online timebestilling!

Feng Shui tips

Velkommen til mine årstidstips!

Jeg deler min kunnskap om hvordan du kan leve i samspill med naturens sykluser. Lær om deg selv, helse og kropp i månedens e-post!

Så gøy! Velkommen til sesongens tips