Midt i hanens måned har vi høstjevndøgn. Hanens måned i den kinesiske kalenderen varer fra 9. september til 8. oktober i år.

Høstjevndøgn

Strukturen i den kinesiske kalenderen er bygget opp etter observasjoner av solens bevegelser på himmelen. Kalenderen er spunnet rundt ytterpunktene høst- og vårjevndøgn, samt vinter- og sommersol verv. Hver av disse tilhører hvert sitt element. I tillegg har vi jord-elementet som forbinder de andre fire med hverandre. Midt i hanens måned har vi høstjevndøgn. Da er dag og natt like lange, og heretter blir dagene kortere enn natten. Det blir mørkere, noe som innebærer at Yin vokser seg større for hver dag frem mot vintersolverv. 

Vinterhalvåret er Yin-tid

Vinterhalvåret er altså den tiden som er preget av Yin, mens sommerhalvåret er preget av Yang. Innen kinesisk filosofi er man opptatt av å se på at dette utgjør en balanse som er gjensidig avhengig av hverandre. Etter å ha vært i aktivitet (Yang) trenger vi hvile (Yin). Det får vi i større grad mulighet til i vinterhalvåret. Fuglesangen stilner – i mørke får vi mer ro. I roen ligger også en mulighet for hvile og å næres. Etterhvert møter vi stadig mer mørke  rundt oss – hva bringer det frem i oss? Noen elsker høsten og vinteren mens andre nærmest hater den. Vi er forskjellige med vår individuelle konstitusjon og historie.

Lunge-energien

Etter som det blir kaldere trekkers vår Qi dypere inn, vi blir mer innadvent og tilbaketrukket. Gjennom lunge-energien møter og sanser vi omverdenen gjennom kroppsoverflatene i huden og i luftveier. Om høsten blir det aktivisert mer Qi i overflaten for å kunne beskytte kroppen mot kulden utenfra.
Når lunge Qi er aktivert og tilgjengelig er det også en god anledning til å forsterke og kultivere denne. Dermed er hanens måned god tid for å forebygge tilstander som har med lunge Qi å gjøre. Det kan være astma, allergi, tendens til å bli lett forkjølet, slitenhet, alle former for luftveis, puste-problemer og hudproblemer.
Å styrke lungene er noe man kan gjøre med akupunktur, men også gjennom kondisjonstrening og pusteøvelser. Både innen østens kampkunsttradisjoner og Yoga er pusteøvelser en naturlig del av praksisen. Se for eksempel min gode nabo i Dronningensgate 23, Yogalærer Maria Andersen forklare en avspennende pusteøvelse som heter lange dype åndedrag .
Nyt høstens vakre farger og klare luft – jeg ønsker deg en fortsatt god høst!