Ta vare på Yin i sommervarmen

Sommervarmen 2018 slår alle rekorder! Den ene hetebølgen har fulgt den andre – og fremdeles er det mer sol og varme i vente. I sommervarmen blir utfordringen for kroppen den motsatte av hva den var for noen måneder siden da den jobbet hardt med å ta vare på varmen og holde kulda ute. Nå skal vi gi slipp på overskuddsvarmen og ta vare på kjølesystemet. Vi skal altså ta vare på Yin.

Når det er varmt blir man generelt lett litt daff og sedat. Kroppens Qi generelt blir altså litt slapp. Dette kan også merkes på appetitten som gjerne blir litt redusert: man kan få lyst på søtt, salt, blir sugen på snacks og godteri. Dette er tegn på at magens Qi er litt svekket.

Mange sliter med søvnproblemer i sommervarmen og dette er et typisk yin -tema. Og får man ikke sove godt blir man jo enda mer slapp og daff.

8 tips for å ta vare på Yin

Nordmenn er generelt ganske flinke til å håndtere kulde. Vi kler på oss ull og passer på den dyrebare kroppsvarmen med votter, stillongs og lue… men hva gjør man når det er varmt? Her er noen forslag til hvordan du kan ta vare på Yin i varmen:

  • Ta siesta – unngå sola den tiden den står høyest på himmelen (mest yang) og hvil deg (å hvile er Yin)
  • Bruk solhatt – toppen av hodet er den delen av kroppen som er mest yang –  fint å beskytte denne!
  • Opphold deg ved vannet (vannelementet er det mest yin elementet)
  • Gå langsomt (yin er langsom)
  • Ha fokuset innover (yin er introvert)
  • Nyt kveldene (kveld og natt er yin-tid)
  • Spis mat som fjerner hete og styrker yin 

Ha en riktig god sommer!

PS. Hvis du synes varmen er plagsom så kan du trøste deg med at det bare er 4 måneder til November (gjennomsnittstemperatur 3 grader).