Mat som styrker Yin og kjøler Hete

Hete

I tradisjonell kinesisk medisin ser vi på helse som balanse i samspillet mellom ulike krefter i kroppen og mellom individ og omgivelsene. Når det i kroppen er en ubalanse med for mye varme kan det være to grunner til det:

  1. det er for mye varme i kroppen (det vi kaller «full hete») eller
  2. det er for lite av de faktorene som kjøler ned kroppen (dette kalles «tom hete»). I terminologien om Yin og Yang er det Yin som har ansvar for å kjøle ned og smøre kroppen.

En tilstand med «full hete» vil etter noen dager begynne å tære på kroppens ressurser og særlig de faktorene som kjøler ned, altså Yin. Langvarig inflammasjon, slik vi kan se ved allergi eller autoimmun sykdom er også en hete-tilstand som tærer på kroppens Yin.

Du kan se på lista nedenfor at mange av de matvarene som fjerner hete også styrker Yin og omvendt.

Vi er alle født med en konstitusjon og tenderer til ulike former for ubalanse. Gjennom å spise mat og å å tilpasse livsstilen sin på andre måter kan man kompensere for den ubalansen man som individ tenderer mot. Slik kan man forebygge at ubalanser utvikler seg videre til sykdom.

En hektisk livsstil med mye aktivitet, lite søvn hvile og restitusjon vil være en livsstil som kan gjøre en ….jo, nettopp: «utbrent»!

«Full hete»

Det er kanskje ikke så ofte man får heteslag  her i Norge, men heteslag er et eksempel på at Hete utenfra kan komme inn i kroppen, forstyrre den og danne sykdom. Sykdomsfremkallende Hete utenfra er også tilstede ved for eksempel solforbrenning eller soleksem. Forkjølelser med sår hals og en subjektiv følelse av å være varm i kroppen forteller at hete er tilstede. Likeledes er det ved urinveisinfeksjon hvor man hyppig må tisse  (hete gir en form for over-aktivitet) og det svir og brenner. At noe er rødt, klør eller skaper irritasjon er andre tegn på hete. Psykisk kan hete vise seg som uro, irritasjon urolige drømmer, oppkavethet og mani.

Mat som driver ut hete:

Kjølende frukt: ananas, alle sitrusfrukter, melon, appelsin, sitron, grapefrukt, kiwi, mynte, peppermynte

Kjølende grønnsaker: tomat, agurk, spinat, alfaalfa spirer, aubergine, banan, brokkoli, hodekål,  salat, kinakål,  mungbønner, mungbønnespirer, oliven, pære, potet, reddik, salt, tare

Kjølende korn: hvete, bygg, hirse

Andre kjølende matvarer: muslinger, tofu, yoghurt, eggehvite, grønn te, spirulina

«Tom Hete»

Når Hete oppstår som følge av at  Yin eller «kroppens kjølevæske» svikter kalles det «tom hete». Det er en underliggende slitenhet tilstede ved slike tilstander som man kan være seg mer eller mindre bevisst. Dette er typisk ved overgangsalder med hetetokter og/eller urolig søvn. Nattesvette er et klassisk tegn som ofte, men ikke alltid oppstår når Yin svekkes. Det kan også være en form for tom hete tilstede i kroppen ved pollenallergi.

Yin kjøler, fukter, smører og nærer oss. Overforbruker vi av dette verdifulle drivstoffet over tid får vi ikke den restitusjonen som er livsnødvendig for oss. Yin er litt langsom av seg og en ressurs vi kan tære på over lang tid. Men går vi helt tomme tar det også tid å bygge den opp igjen. Det kan være litt tålmodighetsarbeid å få dette helt på plass. Nok søvn, ro og hvile er viktig.

Når Yin er svekket bør man unngå stimulantia som kaffe og sukker da dette medfører overforbruk av kroppens ressurser. For å bygge opp Yin bør man heller ta slitenheten på alvor  og hvile seg enn å kjøre innpå med masse kaffe for å holde det gående. Yin er innadvent og handler om å lytte innover i seg selv. Å trekke seg tilbake i en form for retreat kan være styrkende for Yin. Likeledes innadvent aktivitet som meditasjon og dagdrømming.

Siden Yin er langsom av seg er langsomme tilberedningsmetoder også Yin- strykende. Alle former for  slowfood og fermentering gjør maten mer Yin. Hjemmekokt kraft (la det gjerne koke i flere døgn) som man kan lage, congee (tradisjonell rissuppe http://www.lotuscentergso.com/blog/healing-porridge-congee), stuing, gryter og supper av er ypperlig Yin-mat.

Mat som styrker Yin

Yin-styrkende frukt: Eple, avocado, banan, sitron, mango, morbær, pære, ananas, granateple, vannmelon

Yin-styrkende grønnsaker: spinat, søtpotet, tomat, asparges, ert

Yin-styrkende kjøtt: svinekjøtt, muslinger, krabbe, and

Andre Yin-styrkende matvarer: sesamfrø, tare, nesle, kidneybønner, ost, tofu, malt, melk, spelt, hvete, egg, honning dronningelé, chlorella, spirulina

Still meg gjerne spørsmål!

Lurer du på hva hvilken kost som er best for deg ut fra kinesisk medisin? Trenger du å styrke yin, blodet eller qi mest? Eller har du andre spørsmål om akupunktur og om det kan være noe for deg så ta kontakt! Jeg har lang erfaring og kan gi mer spesifikk informasjon om min erfaring med effekten av akupunktur i forbindelse med ulike tilstander. Jeg pleier å svare raskt tilbake på, e-post, telefon (913 88 595) eller via Facebook.

Finn en ledig time som passer for deg!

Jeg har timer på dagtid alle ukedager unntatt onsdag. På tirsdag og torsdag har jeg ettermiddagstimer. Ta en titt på min online timebestilling!